Monday, March 16, 2009

Solvik skolan Järnas Rootsis


Jälle valmistun reisile minema. Seekord olen laevale minekut juba mitu päeva oodanud. Tavaliselt jooksen ehmatusega sadamasse piletit ostma ja siis juba kähku raha vahetama ja kohe merele... Muutused on toimumas, ma olen rohkem kohal ja rohkem iseendas kui varem. Järelikult koolitus toimib...

Seekord on juba õige mitmes kord, kui Järnasse lähme. Üle aasta olen saanud käia ja kogeda seda erilist inimeselt- inimesele koolitust. Nagu Pär on ühes oma interjuus öelnud, et sellel koolitusel tegeletakse õpitust vabanemisega ja iseendaks saamisega. Minule tundub, et meie õpetajate metoodika on tõesti tõhus. Vähemalt mina olen saanud enesekindlust ja julguse olla lõpuks mina ise. Mitte karta eksida, mitte karta autoriteete ja igivana kirjasõna - tegelikult ei ole see lihtne, loobuda aastate pikkustest harjumustest ja käitumismustritest.

Tegelikult ei ole üldse lihtne mitte karta õpetajat. Hirm on olnud minu õpetaja parim distipliini kehtestamise viis, on lihtne hirmutada last, et ta oleks vaikne, et ta loeks, et ta kirjutaks, siis kui kästakse. See hirm saadab mind tänaseni, hirm eksida, hirm küsida valesid küsimusi, hirm näida rumal...

Kui aus olla, siis märkan ma sageli ka tagasi langemisi. Ärkan hommikul ja märkimik on täis mõtetusi. Ma olen oma märkimiku ori ja ohver. Kusjuures kõik need miljon asja jah tegelikult asjakest olen sinna ju ise oma käega kirja pannud. Mõnikord jätan demonstratiivselt märkmiku koju. See tähendab vabadust ja teinekord segadusi...

Üks aasta on veel jäänudki. Kuidagi hea on teada, et paari kuu tagant koguneb vahva kamp erilisi õpetajaid üle Eesti, tegelikult üle Euroopa ja tuleb kokku ühte väiksesse kooli keset mägesid, merd ja metsa, et ühiselt kasvada ja areneda igaüks ise suunas. Vaikselt ja rahulikult töötubades toimetades ja omas taktis liikudes. Täis enesekindlust ja tahet tegutsakse lihtsate asjadega. Selles lihtsuses ja loomulikkuses peitubki võti mõistmaks Solivik kooli, tema õpetajaid ja õpilasi. Vahetus suhtlemises ja võrratus looduses tegutsemises saab avalduda igaühe anne ja geniaalsus.

Solvik Skolan asub Järnas, mis on üks Euroopa vanimaid ja suuremaid ökokeskuseid. Järna on antroposoofia kodu Skandinaavias. Siin võib tutvuda antroposoofilise meditsiini, põllumajanduse, pedagoogika, sotsiaaltöö, arhitektuuri kui veepuhastussüsteemidega. Kõik valdkonnad on loodust säästvad ja inimkesksed, tänases kõnepruugis ökod.

Solvik kooli asutasid tänastest õpetajatest Pär ja Merete 70-ndatel. Nad eraldusid Waldorfkoolist Järnas ja ehitasid oma keskuse Soliviki. Järnasse võib Solvikist jalutada läbi metsa mõnekümne minutiga. Solvik kool põhineb Goethe esteetikal, Steineri antroposoofial ja lisatud on palju loodust, mänge, suhtlemist, intuitiivsust ja loomulikku mitmekülgset arenemist.

Solvik kooli klassis ei laelampi, sest lapsed õpivad loomulikus valguses. Igas klassis on oma ahi, mida köetakse koos õpetajaga ja kraanikauss, kus pestakse omad nõud. Klassides ei ole ka pingiridasid, kuigi on tahvel ja kriiti. Tahvlil on üsna tihti väljas laste tööd, neid on mitmel pool ruumides. Kõikjal on näha ja lastele kättesaadavad mitmesugused muusikainstrumendid: flöödid, kitarrid, trummid, kõlapulgad, klaverid jne.

Solvik kool on eriline isegi waldorfkoolide kontekstis, sest siin tehakse palju asju veelgi alternatiivsemalt kui tava-waldorfkoolis. Läbi aastate on siinsetel õpetajatel välja kujunenud päris oma pedagoogika, mida nad kutsuvad intuitiivpedagoogikaks. Internetiotsinguga selle pedagoogilise suuna kohta materjale lihtne leida ei ole. Merete ja Pär on aastate jooksul kirjutanud ühe raamatu ja neist on hiljuti tehtud dokumentaalfilm, lisaks on tehtud kursus Saksamaal ja nüüd Rootsis. Solvik koolis on palju sõnastamata sünergiat, mida kogeda saab ainult kohapeal õppides ja nende andekate inimestega koos töötades.

Ps vahva kirjaviga MÄRK-IMIK on minu enda keeleuuendus, mis kirjeldab märkmiku omadusi palju värvikamalt, kui korrektne sõna "märkmik". Muutud märkmiku abil mälupoolest imikuks ja võid ajada segi nii päevi, nädalaid kui kuid.

No comments: