Tuesday, January 18, 2011

Uneajast lasteaias

Vaadates õpetajate diskussioone või õigemini nende puudumisi, siis mõned teemad nagu sunnivad reageerima...
Une teema on mulle juba pikalt huvitav olnud... mingil hetkel mõtlesin ka sellel teemal tulisemalt sõna võtma hakata, aga olen seda millegi pärast ikka edasi lükanud... tea, miks? Täna siis toon välja mõned huvitavad mõtted kasutades allikaid, mis on meile kõigile kättesaadavad Internetis.
Kas uneaja teema lasteaias on meil aktuaalne? Vaadates lastevanemate diskussioone veebis, siis jah.
Lapsevanemad kirjutavad oma näidetest, arutavad ja püüavad mingeid lahendusi leida
„minu laps ka ei tahtnud aias magada. üldse ei tahtnud. voodiski ei tahnud olla.
nüüd hiljem on rääkinud, et tema lasteaia magamine käis nii, et kasvataja lihtsalt istus tema juures ja ei lasknud voodist välja, pidi lamama rahulikult suletud silmadega.”

(Ema Perekool.ee foorumis september 2010)
„Vaikselt sosistamine tundub küll hea mõte olevat, aga praktikas ei tööta: millegipärast tulevad just uinaku ajal eriti naljakad jutud ja vaikselt sosistamisest saab üsna varsti taltsutamatu naer. Ja naeru kinni hoida, eriti siis , kui peab vaikselt olema, on ju ilmvõimatu.
Sellepärast meil mittemagajaid lähestikku ei pandagi. Nad mängivad kaisuloomaga, ümisevad vaikselt, lihtsalt pikutavad...”

(Kommentaator Naistekas.ee foorumist 2010 märts)
„Püüdsin siis lapse käest uurida, miks ta lasteaeda minna ei taha - õhtul ei saa teda sealt kätte, sest soovib veel sõpradega mängida, seega tundus see mulle imelik. Ja tuli välja, et kasvatajad sunnivad teda nii pikalt voodis olema ja et ta ei taha magada, tegi isegi pissi püksi (mida ta juba ammu ei tee), sest siis ta sai teise tuppa minna. Mina, kes ma tean, et magamine on meil juba imikueast saati selline valus teema, rääkisin kasvatajaga, et äkki leiaks mingi kompromissi, et ta läheks koos teistega voodisse, aga äkki saaks auto kaasa ja vaikselt seal mängida või teises toas vaikselt joonistada (kui teised lapsed juba magavad) või äkki on kasvatajatel mingeid ettepanekuid, kuidas asja leevendada. Nimelt hakkab ta ka seal voodis karjuma ja ajab teised lapse ülesse. Mis on siis parem, kas uuesti kõik lapsed magama saada või leida ühele lapsele alternatiivne tegevus, et teised siiski magada saaksid (magavad vist kõik peale minu poja)?Ainuke, mida mulle öeldi on, et see on nende päevakava ja kõik - võtku kaisuloom kaasa (me laps pole kunagi kaisulooma omanudki, lihtsalt ei tunne nende vastu huvi, pigem magab autod voodis). Laps muutub aga järjest närvilisemaks, kardab kodus voodit, jääb ainult süles magama jne. Lasteaias jookse aga nagu peaga vastu seina. Juba 2 kasvatajat suhtuvad minusse kui rumalasse vanemasse, kes ei tea, mis tema lapsele parem.”(Perekool september 2010)
Täpselt, kirjas on, et tuleb võimaldada soovi korral magamise asemel muu vaikne tegevus. Miks see seal üldse kirjas on? Kustutagu siis ära!! Samas, saan väga hästi aru, et kui üks ei maga, siis on teisigi, kes ei maga ja kolmas jne.
112 - Sulle on ilmselt lihtsalt hea unega lapsed sattunud:) või tulevad nad kõik vara üles.
Meie kogemus oli selline:7a, kes 1.klassis käis ja 5a., kes käis lasteaias, tõusid mõlemad kell 7 hommikul üles.
Õhtul:7a vajus surmväsinuna kell pool üheks magama, 5a. ei tulnud ennem und kui kell pool 12 öösel, mängis voodiski veel pärast kümmet edasi. Põhjus:lõunauni oli ju magatud, palju sa ikka magada jõuad!
Tegelikult pooldan seda, kui enamus lapsi magama jäänud ja viimased pärast üle tunniajalist voodisolemist pole ikkagi magama jäänud, võiks ju neile pildiraamatu kätte anda, vaikselt vaatamiseks.
Muidugi on ülitore, kui kõik lapsed on sellised head magajad, nagu autoril:112.
Postitustest ju selgub, et ei ole.

(Kommentaator Naistekas.ee mai 2010)
Teema on üks kommenteeritumatest kõikides lastevanemate hulgas levinud foorumites. Kerkib üles igal aastal ja sellele on palju reageerijaid...
Sealjuures on huvitav jälgida ka, kuidas meie lasteaiaõpetajad siis vastavad nendele paljudele küsimistele, rünnakutele ja aruteludele...
„uni ei peagi pool 1 tulema, selleks ajaks ei saa suuremad lapsed veel voodissegi, siis loeme juttu veel. pool2 magavad kõik, ka need kes tulevad hommikusöögiks kohale. ja see, et ma ei luba mõnel lapsel voodist välja tulla ja omaette mängida, ei tähenda et ma kuri olen või muud. kõik lapsed jäävad magama, rääkige midatahes.”
(Kasvataja Naistekas.ee foorumist 2010 aprill)
„ei olegi võimalik, sest lapsed ei oska vaikselt mängida. ja sellel üksikul hakkab ju ka igav (järgi proovitud). paljudes lasteaedades olen näinud, et kogu tegevus käib ühes suures toas, nii mängimine kui ka magamine. no päris keeruline oleks see vist. ja ütlen kätt südamele pannes, et minu ka koolirühmas magavad lapsed sundimata, 3-4a rääkimata.”
(Kasvataja Naistekas.ee foorumist 2010 aprill)
Meil on magamise ajal toas üsna pime(rulood on alla tõmmatud) Mina küll ei tahaks, et minu laps seal raamatut vaataks. Laste silmadel on niigi suur koormus, eriti koolieelses rühmas,kui nad veel siis ka puhketunni ajalgi raamatut loeksid.
Sellega ka ei ole nõus, et see on vaid organiseerimise küsimus, et mittemagajatele mittemagamist võimaldada. Küsiks siis, kes neid seal eraldi ruumis välvaks? Õpetajate koormused on nii kokku tõmmatud, et meil valvavad lapsi magamise ajal õpetaja abid.

(Kasvataja Naistekas.ee foorumist 2010 aprill)
huvitav kui koolis näiteks matemaatika ei meeldi või mõni muu õppeaine, kas siis tehakse ka lapsele erand, et ta ei pea selles tunnis osalema? lasteaias on oma kodukord ja kui see näeb ette lõunapuhkust, siis miks peaks tegema rühma 24 lapse hulgas ühele pleierikuulamise erandi?? seatud kodukord kehtib kõigile ja ongi teema lõpetatud. ja üleüldse, mis jutt see on, et minu laps pole juba titest saadik lõunaund magada tahtnud. emmed ei viitsi lihtsalt lapsele kindlat režiimi, kus ka lõunauni olemas, harjutada.
Perekool september 2010
ei peagi magama,aga siis peab ta lihtsalt voodis üleval olema. see ei ole teiste suhtes aus,kui sinu lapsele erand tehakse ja tal teises toas mängida lubatakse. Lasteaias on päevakava kõigile ühine. ei ole mõeldav,et igale lapsele hakatakse erandeid tegema. Äkki mõni ei taha nt joonistada,laulda või hoopis välja minna. Kui iski ei aita,siis tuleb sul lapsele teine koht otsida,eralasteaias saab ehk selluiseid mööndusi nõuda.
Perekool september 2010
Sa lihtsalt ei suuda oma lapsele selgeks teha, et kõik peavad päeval magama ja see tekitabki Teis mõlemas stressi. Mina õpetajana ei hakkaks küll ekstra lapsega uneajal tegelema, kui ei meeldi viige laps enne uneaega ära ja mure lahendatud.”
Perekool september 2010
lasteaias arvestataksegi ju laste individuaalsust, aga palun näita mulle seda kohta, mis kohustaks looma igale lapsele jist talle sobiva päevakava või tunniplaani??? katsu mõista, et see individuualse lähenemise nõue kehtib ikka hariduse mitte ajakava suhtes- need on siiski väga erinevad asjad
Perekool september 2010
Meie ainukeses õpetajatele suunatud lehes pole seda probleemi kahjuks veel märgatudki!
Otsides ajalehest sõnaga: uneaeg leiame kokku 7 tulemust. Sealjuures lasteaiast räägitakse ainult ühes väga lühikeses artiklis, mille on kirjutanud lapsevanem.
Linnaisad võiksid ühe päeva sõimes veeta (1)
Reede, 9. oktoober 2009 lk 9
Autor: Helena Metspalu, lapsevanem
Sõimerühma õpetaja abi töötab 0,95 ja kaks õpetajat kumbki 0,875 koormusega. Õpetaja abi peab hoolitsema ka söögi-joogi, nõudepesu ja ruumide koristamise eest. Seega pean jätma oma kõige kallima sisuliselt ühe, kuigi võimeka ja tubli inimese hoolde, kes lisaks minu tütrele peab tegelema veel 17 lapsega.
Ometi märgib see lapsevanem selles lühikeses artiklis ära ka selle, et just uneaeg on keeruline, sest personali lihtsalt ei ole...
Lasteaiaõpetajatest või teadlastest või ajakirjanikest pole mitte keegi aru saanud, et see teema väärib kasvõi ära mainimist. Tegemist on meie laste igepäevase ahistamisega ja nende põhiõiguste igapäevase ja raske rikkumisega, aga mitte keegi ei ole seda tähelepanuväärseks pidanud!
Selline on siis see lapsevanema mõju meie lasteaiale... isegi avalikke arutelusid ei teki.. probleemi nagu ei olekski olemas. Kui ei meeldi, siis jäta oma laps koju!
No comments!

No comments: