Monday, November 25, 2013

Sirbi skandaalist

Paar päeva tagasi oli Klassikaraadio saates "Quo vadis?" arutelu all Sirbi ümber toimuv. Külalistena olid stuudios Margit Mutso, Maarja Kangro ja Indrek Koff.

Saates räägiti muuhulgas Sirbi toimetuses eelmisel nädalal tehtud muudatustest. Räägiti sellest, kuidas Kender nahkmantlis koos kaheksa musta riietatud saatjaga tuli Sirbi toimetusse ja hakkas hoogsalt eesti keeles uuendusi läbi viima. Selgub, et need toimetuse inimesed, kes on ikka veel haiguslehel, ongi tõesti haiged. Keeletoimetaja oli toimunust nii endast väljas, et viidi südamehäiretega haiglasse.

Saatekülalised jutustasid avameelselt kultuuriinimestest, kes ei julge asjadest õigete nimedega kõnelda, sest kardetakse oma töökohtade pärast. Sama fenomen iseloomustab ka haridusmaastikul toimuvat. Õpetajaskond on juba aastaid poliitikute poolt suukorvistatud ja seega võimetud iseenda eest kõnelema.

"Leegiheitjaga kärbest tapmas" poliitika tähendab kultuurielule tohutut traumat. Andres Aule, kelle luulekogu "Valge" Sirbis ZaUmi vahendusel esmakordselt lugejaga kohtus, oli avaldatud ilma autori loata. Aule kirjutas seda kogu juba 10 aastat ja see ei olnud veel valmis.
Olen oma uut luulekogu kirjutanud 10 aastat; ma ei avalda tihti. Avaldamisest olen hoidunud just põhjusel, et soovisin oma tekstide jaoks valida konteksti ja aega. Seda valikut mul nüüd enam pole, sest lõpetamata luulekogu on minu tahtmata sattunud avalikult tähelepanu, märkuste ja arvamuste objektiks. Olen selle inetu teo pärast äärmiselt kurb. Ma ei usu, et seda luulekogu veel kunagi avaldada tahaksin.
Täna õhtuks on kapist välja tulnud ka Väljataga, kes Rahvusringhäälingu vahendusel kinnitab minu kauaaegse "vandenõuteooria" õigeks. Õpetajate Leht ei ole olnud õpetajate vaba häälekandja, sest selle lehe sisu määrab valitsusparteide vajadus ja nõue.
Mingisugust üldpilti peaks ju visandama selline institutsioon nagu Kultuurilehe nõukogu, aga see on praegu lihtsalt ministeeriumi käsutäitja. Ta ei koosne sõltumatutest inimestest, vaid kui minister ütleb midagi, et tuleb teha, siis nõukogu tuleb kokku, teeb juhatajale ettepaneku ja see on ilmselge oht meediavabadusele.
Üllatuslikult ilmus kella ühepaiku öösel teade Kenderi ja Kurvitsa Sirbi toimetusest taandumisest.
Astume Sirbi peatoimetaja kohusetäitja ja toimetaja ametikohtadelt tagasi. Sooritasime Andres Aule avaldamata loomingu väljaandmisega ränga eksimuse ning ei näe võimalust tegevusega jätkata. Viimaste nädalate vältel oleme vaatamata rünnakutele poliitringkondadest, loomeseltskondadest, haridusasutustest ja ajakirjandusest õnnestunud suurepärase kontseptsiooniga kultuuriväljaande käivitamises. Kuid me ebaõnnestusime poeetilisel tasandil, see oli ainus viga, mille tegime ning see on kõik, mis meile loeb.   
Kui hommikul arutasin vaatemänguühiskonna tehnoloogiliste lahenduste teemal ja tundus juskui hakkaks asi juba veidi mõistetavamaks saama, siis ööseks olen kõigest hoolimata jõudnud ei kuhugi. Masendav.

No comments: