Saturday, September 13, 2014

Paadipõgenikud 1944

Sellel suvel olin palju merel ja veel rohkem olin mõttes. Viimaks mõtlesin välja ja asusin õppima Stensundi Rahvaülikooli puupaadiehitust. Alates augusti keskpaigast olen jälle õpilane. Täpsemalt saab lugeda minu Loov ja Vaba blogist (vt postitusi väikekandle juurest puupaadiehitajaks, paadiehitaja päevik esimene ja teine osa).

Millest selline järsk suunamuutus? Sellele küsimusele vastamiseks tuleks kirjutada pikem kirjatükk, milleks täna aega (ja võib-olla arusaamistki) napib. Mõtlesin siiski jagada ühte huvitavat momenti paljude hulgast - nimelt olen juba teist aastat osalenud Stockholmi Eestlaste Arhiivi grupi tegemistes. Tänavu möödub 70 aastat kümnete tuhandete eestlaste põgenemisest läände ja sellega seoses olen koostöös Mai Raud-Pähniga valmistanud ette näituse, mida nüüd reedel Stockholmi Eesti Majas suure pidulikkusega avama hakkame.

Näitus "Paadipõgenikud 1944" on koostatud nelja põgenikelaeva ja nendel Rootsi saabunud põgenike lugudest. Kõik neli laeva - Enge, Helena, Venus ja Karin - jõudsid mitmesugustest viperustest hoolimata välja Rootsi rannikule. Igal neist on oma lugu, mida räägitakse sadades erinevates versioonides. Leidsime üles inimesed, kes jutustasid meile veel täna, 70 aastat hiljem, sellest ajaloos pöördeliseks kujunenud perioodist. Näitusel tuleb esitamisele mitmeid fotosid, mida varasemalt laiemale avalikkusele näidatud ei ole. Kogu materjal on esitatud nii eesti kui rootsi keeles.

Näituse avamisel reedel 19. septembril kl 17:00 teeb prof Carl Göran Andrae Uppsala Ülikoolist ettekande, kus räägib eestlaste ja rootslaste ühisest ajaloost. Peale seda näitame 1944. aastal filmitud dokumentaalkaadreid põgenikelaagrist ja põgenemisest. Muusikalise etteastega esineb Toomas Tuulse, Indrek Parts loeb Bernard Kangro luulet. Bernard Kangro oli ka ise Soomest Raumast Rootsi suunal väljunud mootorlaeva "Venus" pardal.

Näitus jääb Eesti Majas avatuks kuni 27. septembrini ja peale seda läheb Rootsi ja Eestisse rändama.
       

Loe lisaks sellest, kuhu kadus Eesti puupaadi kultuur? Kevadine näitus pealkirjaga "Naine ja poliitika" on tänaseni Eestis erinevates paikades üleval ja ei ole veel ringiga minu juurde tagasi jõudnud.    

No comments: